Hovednyhet
Et statsbudsjett uten sterke ambisjoner for 2025
Statsbudsjettet 2025 ble framlagt mandag, 07.oktober, og etter grundig gjennomgang av postene ser man at det i stor grad er et forvaltende statsbudsjett uten sterke ambisjoner for 2025, med noen unntak.
Framlagt statsbudsjett legger ikke opp til ekstraordinære endringer. Tvert imot følger den i stor grad tidligere bevilgninger med knappe økninger på noen poster som er forventet i henhold til blant annet renteøkninger, med noen unntak. Det som bevilges er til forvaltning, og knapt ressurser til utvikling og vekst, som vil ha en påvirkning på mulighetsrommet i Bodøregionen og Nord-Norge, sier adm.dir. Harald W. Østbø.
Arbeidsgiveravgift – et skritt i rett retning
Noen høydepunkter er det i SB25, blant annet foreslår de å fjerne ekstra arbeidsgiveravgift på lønnsinntekter over 850.000kr, samtidig skal budsjettet nå forhandles og dette området er et av de forventede forhandlingsområdene.
Det er en veldig positiv utvikling at regjeringen nå foreslår å fjerne ekstra arbeidsgiveravgift på lønnsinntekt over 850.000 kroner. Neste steg bør være å fjerne differensiert arbeidsgiveravgift som gjelder for Tromsø og Bodø, og flytte disse to kommunene til sone 4. Dette vil styrke bedrifter i vår region og gir de bedre mulighet til å konkurrere på like vilkår og bidra til økt sysselsetting, sier adm.dir. Harald W. Østbø.
Forsvarssatsing gir muligheter i Bodøregionen
Den store ambisjonen som er lagt fram i SB25 er styrkingen av forsvaret, dette på flere områder blant annet innen personell, vedlikehold av bygningsmasse og utvikling av militære anlegg og utstyrspark. Blant annet finner man øremerkede midler til Evenes i statsbudsjettet, her med en forventning om at det kommer midler til Reitan og tilhørerne militære anlegg i Bodø.
Det er gode nyheter at regjeringen nå investerer mer i forsvaret. Dette vil komme Bodøregionen til gode, da vi ser en stadig økende militær tilstedeværelse i nyere tid etter flyforsvarets ble flyttet fra Bodø. Ikke minst åpner dette ytterligere for sannsynligheten at NATO-basen kommer til Bodø som det sentrale sete for overvåkning i Norden. Dette vil styrke vår posisjon og skape nye muligheter for vekst og utvikling, sier adm.dir. Østbø.
Ambisjoner på test og utvikling i luftfart
En gladnyhet i framlagt SB25 er bevilgningen av de første 50 millionene til utvikling for å sikre at Norge tar posisjon som internasjonal testarena for luftfarten.
Det er positivt at regjeringen har bevilget de første 50 millioner kroner til utvikling av Norge som en internasjonal testarena for fly. Gjennom BLU (Bodø Luftfartsutvikling) vil vi fortsette samarbeidet med våre partnere og Avinor for å sikre at disse midlene kommer Bodø til gode, og styrker vår posisjon som en internasjonal ledende aktør innen test og utvikling av luftfarten, sier Østbø.
Privatskole finansieringsmodell
Det er ikke å legge skjul på at BRUS sammen med medstifter Bodø Næringsforum har fulgt ekstra tett med på finansieringsmodellen av privatskoler, med oppstart av Bodø International School, her kom det heldigvis ingen overraskelser i grunnlaget lagt fram av Kunnskapsdepartementet.
Vi er fornøyde med at regjeringen har lyttet til privatskolene og valgt å fase inn den nye tilskuddsmodellen over tid, etter kuttsjokket som kom i forrige statsbudsjett. Dette gir oss muligheten til å gjøre nødvendige tilpasninger og sikre at Bodø International School vil stå seg godt over år, og vi vil følge denne saken tett videre for å sikre et varig internasjonalt skoletilbud i Bodøregionen, avslutter Østbø.
Et magert løft for riksveiene
Gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) la regjeringen opp til et mål om et kraftig løft på riksveiene. Og har gjennom SB25 bevilgningen en ekstra milliard til formålet, samtidig skal totalsummen fordeles over hele Norge, og tidligere årlige bevilgninger har ikke vært tilstrekkelige. Kombinert med renteøkninger er dette ikke en stor økning og summen er overhodet ikke tilstrekkelig for løftet Norge og Nord-Norge trenger.
Mer av alt raskere – på bane
På den andre siden av samferdsel er det bevilget ekstra midler til jernbane, hvor store deler er øremerket drift, vedlikehold og fornyelser. Det er verdt å merke seg at store summer er øremerket til prosjekter i sør, så nå gjenstår det å se hvor mye av resterende budsjettmidler som etter forhandlingene kommer Nordlandsbanen til gode, som til nå ikke har øremerkede midler i statsbudsjettet – her er BRUS sammen med Bodø Næringsforum bekymret.