Hovednyhet, Nyheter
Mangel på god mobilitet gir utenforskap og manglende fremtidstro – Samferdselskonferansen 2024
I tradisjonens tro har vi samlet bedriftsledere, politikere, samfunnsaktører og ungdom for å diskutere samferdsel og fremkommelighet. Ulykken på Nordlandsbanen viser på nytt hvor sårbare vi er når noe oppstår, og flere aktører har påpekt hva som nå er kritisk å løse og hvordan man kan håndterer situasjoner som deler Norge i to. En av årets viktigste innlegg var ungdommens perspektiv på kollektivtransport og hvorvidt Salten henger sammen – en realitetssjekk for mange!
– Under årets konferanse har vi gått grundigere inn på om Salten henger sammen, både for å få folk fra A til B, men også varer og infrastruktur med tilhørende barrierer slik det er nå. Fra tidligere tilbakemeldinger har vi også sett nærmere på hvordan samferdselspolitikk utvikles med prosesser og eierskap til disse – og hvor viktig det er at vi trekke i samme retning for å bli prioritert nasjonalt, og det opplever jeg at vi fikk belyst godt denne gangen, sier Aina Fagereng, prosjektleder og del av programkomiteen for Samferdselskonferansen 2024.
Det var som tidligere godt oppmøte på årets konferanse, selv med konkurranse om oppmerksomheten mot Bodø Glimt sin kamp mot Manchester, som viser at samferdsel er en av de viktigste rammene for utvikling. Det er noen arbeidsområder BRUS tar med seg etter dagen.
UNG – mangel på kollektiv gir grunn til fraflytting
Midt i årets program ble det en gripende gjennomgang av en rapport fra ungdomsrådet i Salten som har avdekket hvordan manglende kollektivtransport påvirker ungdommens livskvalitet og tilhørighet. Rapporten viste at nesten halvparten av ungdommene føler seg isolert på grunn av dårlig kollektivtilbud slik det er i dag, med høyere optimisme kun i Bodø. Undersøkelsen viser at mange ungdommer møter vennene sine kun en til to ganger i uken, og 40% oppgir at de ikke deltar på sosiale aktiviteter fordi de ikke kommer seg hjem på kvelden. På spørsmål om hva ungdommene selv tenker er løsningen på kollektivklemma, svarer overraskende mange:
“Det påvirker ikke meg så mye, jeg flytter snart.”
Denne følelsen av utenforskap og isolasjon er en direkte konsekvens av manglende fremkommelighet som vi må ta på alvor når vi jobber med samferdsel. Det resulterer i at mange ser mot andre steder å bo, uten noen motivasjon for å returnere. Du kan lese rapporten her: Utenforskap og transport
Dette ønsker BRUS å bidra til å endre, blant annet ved å fortsette å være en aktiv sparringspartner for fylkeskommunen. Det kommende året vil BRUS bistå i arbeidet med ny Transportplan for Nordland, som skal utformes med mål om å vedtas i desember 2025.
– Hele salen var stille og konsentrert; jeg tror det traff oss alle i sjela når vi fikk presentasjonen fra Håkon og Ariel om funnene fra undersøkelsen. Vi må alle jobbe for bedre kollektivtransport, men jeg mener også vi må vise frem hva vi har å tilby av karrieremuligheter for å bygge opp fremtidstroen i Bodøregionen hos de unge. Dette prøver vi å gjøre noe med gjennom å arrangere Utdannings- og karrieremesse 2025 – og jeg håper å se flest mulig av våre bedrifter her i møte med ungdommen. Nå må vi stå sammen! Sier prosjektlederen til slutt.
Les mer om messa her: Utdannings- og karrieremessa – BRUS
Når alt stanser – sårbarhet og sikkerhet
Nå har vi alle kjent på hvor lett Norge deles i to etter togulykken på Nordlandsbanen for knappe to uker siden. Dette illustrerer hvor sårbare samferdselsårene i nord er, både med tanke på forsyningssikkerhet, fremkommelighet og beredskap langs transportårene – enten det er langs vei, bane eller havn.
Et godt eksempel er at Posten Bring måtte ta grep når landet ble delt i to. De frakter ikke bare pakker og brev, men også kritiske medisiner – og det må frem. Transportselskapet estimerer nå en ekstrakostnad på 8,5 millioner kroner fordi E6 og Nordlandsbanen er stengt, for å få kritiske varer både nord og sør. De trekker også frem risikoen med E6 fra Fauske til Drag, hvor det ikke er en alternativ omvei – hva skjer da?
Det er ikke bare medisiner som skal frem. Fram Seafood, som selger fisk til verden, trekker også frem flere ulemper med omveier og risikovurderinger de må gjøre for å få fisken til Oslo før den distribueres ut til verden, uten for mye skade eller avvik. De må vurdere fremkommeligheten på vei, bane og luft, og har nylig åpnet Glea Salmon (filetfabrikk) på Røst, noe som krever ytterligere vurderinger rundt fergesamband og logistikk, men er plassert strategisk der kompetansemiljøet er godt etablert.
Veien mot ny Transportplan Nordland (RTP)
Fylkesråden for samferdsel var klar på at i 2025 vil de sette i gang prosessen med å utarbeide en ny Transportplan Nordland (tidligere kalt Regional Transportplan). Denne prosessen vil inkludere mange innspillsrunder for ulike aktører første halvår, med mål om å vedta planen i desember 2025. Det ble også lagt frem noen begrensninger fylkeskommunen nå møter i det grønne skiftet, med en stagnering som følge av økte kostnader og tilgang på innsatsfaktorer som kraft. Spesielt på ferge kan vi forvente en utsettelse av grønn omstilling, selv om det satses på grønne busser i lokale strøk, oppgir fylkesråden for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø.
En av de største utfordringene for Nord-Norge er Ekstern Kvalitetssikring (KS1) av KVU Nord-Norge konkluderer så og si med at ingen store samferdselssatsninger i nord er samfunnsøkonomisk. Dette skaper en betydelig motbakke for å argumentere og sikre økonomiske muskler nasjonalt, til utvikling og forbedring av infrastrukturen i nord. Noe som gjør det nødvendig å revurdere kriteriene og synliggjøre viktigheten av de nordnorske samfunnsprosjektene. Dette må Nordnorske politikere klare å bli enige om på tvers av parti.
En siste politisk oppfordring når hver og en av oss skal ut å jobbe for prioritering av Saltens bo- og arbeidsmarkedsregionen, så må det vise sammenheng i hele Nord-Norge. Helhetsbilde av landsdelen er viktig for å argumentere med sikkerhet og geopolitikk i det nasjonale perspektiver, da klarer man i større grad å vise hvorfor Salten er viktig å prioritere trass samfunnsøkonomiske faktorer som sier noe annet i KS1.
Med andre ord en innholdsrik dag, med mange gode samtaler og diskusjoner. Vi i BRUS takker for ypperlig prosjektledelse av konferansen til Trine Stenvold i Fauske Næringsforum, samt programledelse av Per Gaute Pettersen i Salten Regionråd, og være medspillere i NHO Nordland.